Cristina Maria Firoiu
Bucureşti
Ecoul umbrei
ca martor absolut în lirica Renatei Verejanu
După foarte multe
tăceri și răzvrătiri ale liricii contemporane, iată, își face loc versul
răsfățat și idilic al poetei Renata Verejanu. O găsim și o identificăm cu
imaginarul ritmat și personificat în pământul curat al trecerii peste Prut,
acolo unde ea își lasă umbrele să îi vegheze amorul trecut, dar și pe cel ce
poartă săgeți bine definite ale prezentului dorit de marele suflete răzvrătite,
dar lăsate de atâtea ori în răcoarea dimineților încercate de absente și anotimpuri. Dincolo
de tot, poeta Renata Verejanu, își joacă erosul mai ceva ca o copilă ce
privește natura ca pe o parte a sufletului, născând apropierea desăvârșită
dintre privire și împlinire :
“Toate frunzele tale – mii de ochi”/...
” Sugerându-mi ideea/ Că o dată aș mai putea iubi”...”
Să provoace un viscol în mine/ Și eu să torn mii de poeme”...
Cu cât
încercăm să definim substanța metaforică în plimbarea trecutului întru
amintirea bărbatului preaiubit, ne trezim, dintr-odată, iarăși, în coloristica
unui crater ce poate fi vizionat la timpul prezent, nu sub formă unei dureri,
ci, iată, tot sub forma unei priviri ce riscă să trezească ideea amorului ca
într-o pictură impresionistă, dar în care găsești urmele trascedentale ale
îmbrățișărilor și ale pierderilor, urmate de credința eului credincios în aula
cea mai îndepărtată și profundă a sufletului:
„ Din ochii celui mai obraznic bărbat
Mă priveau stâncile unei aroganțe alese…
Eu, femeia tânără, un veac am înserat
În zborul păsărilor ce știu să deteste
Trufia, ignoranța și simplă trădare
(Intuiția niciodată nu m-a părăsit)”
................................................................
„Din ochii celui mai obraznic bărbat
Eu cobor, domol, că un izvor de câmpie”/
„Din ochii celui mai obraznic bărbat…
Am surâs lumii, apoi, am plecat…”
Ajungem
acum să ne imaginăm dacă este vorba doar despre dorul și trăirile femeii poet
în mrejele amorului desființat de încercări consecutive ale pierderii printre
vieți, ori, dacă se întretaie puterea cuminte, ce stă să vegheze lupta,
patosul, sub forma unei demnități lirice, pentru că ne întâlnim, iată, cu
filosofia sângerândă a gândului, primul zvâc ce purcede autoarei să conteste
slăbiciunea față de împlinire și circumstanțele acesteia:
„Noi ne-am văzut peste un veac…
Ce iscusit îmi fragmentai surâsul
Și-l împărțeai lumii… de leac…
Ci eu puneam pe tine ochiul, tristul
Te stăpâneam pe tine…
nu și plânsul…”
Renata
Verejanu ne lasă onoarea interpretării, ne comunică durerea și frământarea ca
pe niște idei de solitudine ce poartă războaie grele și complicate în atingerea
amorului definitiv, compact.... la revederea sufletului așteptând și
credincios. Însă, nu ne putem lăsa prea mult timp învăluiți de această
cumințenie și statornicie a versului cu eros presărat și doruri, pentru că,
apare de fapt, umbra clară, de care aminteam la începutul lucrării, aceea ce
poate călca așteptarea și intră în contact direct cu izvorul înțelepciunii și,
denotă, astfel, joaca de-a cuvântu’, atunci când, Renata Verejanu, își revede
versul ca armă a iertării pentru tot ceea ce a fost ori ce ar putea fi:
„Căci visul suport eu altfel
Decât ar crede un vis :
Domnește blândețea și cinstea
În ochiul iubirii, deschis.”
Ca o
idee a cititorului, probabil, putem regăsi într-o singură autoare, mai multe
scrieri în limbaj vechi și romantic, care, nu se lasă tăbăcit de jocul greu și
repetat al despărțirilor, dar nici de hotărârea definitivă de a transforma
poeta într-un câştigător absolut al eului, ci, noi, cei aproape de... ochiul,
zâmbetul, lacrima ori iertarea interpretărilor acesteia, nu putem ocoli ideea
principală ce transformă versul Renatei Verejanu într-un monolog brav al
surâsului și al puterii ce dansează, parcă, în acest ring al poeziei
contemporane, fără a dezorienta sufletul și chiar fără a rămâne cu semne de
întrebare asupra relației cu erosul.
De
foarte puține ori găsim fragmentarea eului pe parcursul istoric din interiorul
unei femei, pentru că, această, poetă de peste Prut, știe că salvarea
demnității feminine în lirica prezentului, poate fi câștigul unui război purtat
tacit în contemporanul acesta agitat și întrebător.
Salvează,
iartă... amintirea, o duce în imaginarul credincios și o lasă la poarta
gândirii, pentru a reveni într-un alt poem...să își uite durerea ori să ne
plimbe auzul prin ecoul umbrelor răsfățate de aducerea acasă, în suflet, a
femeii eroine ce regenerează încredințarea amorului în planul real .
În încheiere,
doresc să folosesc alianța matematica, dar sugestiva filosofic, zodia
psihologiei a Renatei Verejanu, fără acrobația astrelor, ci ...prin deslușirea
ideii la rang de egalitate liric
intuitivă, și anume:
Ecoul umbrei ca martor absolut
în lirică Renatei Verejanu poartă înțelepciune verbului “a încerca” :
Ești slăbiciunea mea din veacul viitor -
Am să iubesc atât să nu am când să mor.”
Antologia V, 2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu